Şcoala e frumoasă – Învaţă pentru tine!
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.

Consilierea vocațională

Definită ca fiind o multitudine de activități separate, consilierea vocațională are rolul de a clarifica opțiuni și de a fundamenta decizii, precum:

  • Autocunoașterea: este important pentru copii să știe cine sunt, ce pot și să afle ce vor cu adevărat, pentru a avea motivația mai târziu de a performa într-un domeniu sau altul. Procesul de autocunoaștere are scopul de a conduce copilul ca la finalul acestui proces să poată spune: EU VREAU!
  • Evaluarea: utilizarea testelor de evaluare a abilităților, cognitive, vocaționale și de interese, stil de învățare au rolul de a completa obiectivul procesului anterior. Distanța dintre autoevaluare și evaluare trebuie să fie mică pentru a defini faptul că un copil se cunoaște pe sine mai bine.
  • Clarificarea obiectivelor: e greu de definit în cazul copiilor care este obiectivul lor, pentru ca de regulă obiectivele personale nu sunt încă definite. Din această cauză, se recomandă sprijinirea copiilor pentru ca în momentul în care știu ce vor cu adevărat, totul să fie posibil.
  • Clarificarea valorilor: principiile, sunt cele care ne motivează și ne modelează viața. Valorile, se clădesc în timp și sunt cele care devin durabile în timp, precum o fundație, pe ele ne fundamentăm deciziile.
  • Organizarea rolurilor: fiecare persoană deține mai multe roluri în viață: rol de copil față de părinți, rol de elev față de profesor, rol de mentori față de cei care învață de la ei, vecini, colegi de clasă, etc. De aceea, rolurile pe care le gestionăm la un moment dat trebuie să fie în armonie și în echilibru pentru a putea ajunge cu adevărat la performanță.
  • Clarificarea intereselor: identificarea a ceea ce le place copiilor, ținând cont că există o mulțime de lucruri care îi interesează, mult mai multe decât valorile în care cred sau rolurile pe care le ocupă.
  • Realizarea listei de opțiuni: fiecare copil trebuie să-și întocmească o listă de opțiuni, acesta fiind un punct important în procesul de consiliere vocațională.

Din cauză că, mai ales în clasele gimnaziale, interesele sunt fluctuante şi se poate vorbi mai mult de preferinţe decât de interese active şi stabile, este posibil  ca elevul să nu posede încă un profil de personalitate compatibil cu opţiunea iniţială, în schimb să posede aptitudini necesare pentru opţiunea respectivă.

Fără categorie