În perioada preadolescenței și adolescenței, elevii se află în căutarea identității lor, și au de cele mai multe ori, nevoie de cineva care să-i ghideze, o persoană cu experiență care să-i ajute să se cunoască pe sine și care să-i ajute să-și aleagă calea de urmat în viață. Așadar, în timpul consilierii elevilor de clasa a VIII – a, o importanță deosebită o prezintă educarea intereselor cognitive și profesionale, prin dirijarea aspirațiilor și cultivarea unei motivații superioare.
Proiectul „Școala e frumoasă – Învață pentru tine” pune în cadrul activității de consiliere și orientare școlară accentul pe mai multe aspecte:
- analiză a profilului vocațional prin analizarea aptitudinilor și intereselor;
- Elaborarea planului de carieră al elevului (prin intermediul chestionarelor aplicate);
- Recomandări în urma corelării profilului vocațional rezultat.
Se urmărește ca după participarea la sesiunile de consiliere și orientare școlară elevii să fie capabili:
- să se autocunoască pentru a-și stabili ruta profesională potrivită în acord cu aptitudinile, valorile, interesele și aspirațiilor lor.
- să caute eficient un loc de muncă
- să reușească să se pună în valoare prin realizarea corectă a cv – ului și a unei scrisori de intenție.
Consilierea și orientarea școlară ține cont de mai multe repere printre care, amintim:
- definirea obiectiveor profesionale ale elevului;
- proiecția intereselor profesionale ale elevului în viitoarea carieră;
- definirea obiectivelor profesionale ale elevului;
- elaborarea unui plan de dezvoltare al carierei;
- identificarea nevoilor de dezvoltare educațională și profesională;
- imaginea elevului despre propria devenire profesională.
Consilierii vor strânge informații despre pasiunile copiilor, despre felul în care își petrec timpul liber precum și interesele părinților vis a vis de copiii lor.