Valorificarea potenţialului creativ al copiilor deschide accesul la educaţie şi formare continuă modernă şi de calitate.
✅ Eforturile formativ-dezvoltative ale cadrelor didactice/îndrumătorilor trebuie să fie orientate spre: dezvoltarea morală, estetică, fizică şi intelectuală; formarea abilităţilor de comunicare cultă şi vorbire literară, asigurarea dezvoltării optime, non-conflictuale a copilului; formarea priceperii de interacţionare, de stabilire a relaţiilor interpersonale pozitive în micromediul social existent. În aspectul proiectării conţinuturilor educative se recomandă cadrului didactic: să efectueze dezvoltarea şi renovarea acestuia prin prisma culturii naţionale; să valorifice potenţialul creativ, specific vârstei preşcolare; să aplice în cadrul sistemului educativ-instructiv tehnici speciale pentru a-i asigura copilului dreptul de a-şi forma personalitatea prin propria experienţă.
Prin activitățile derulate în cadrul proiectului Școala e frumoasă – Învață pentru tine! se va realiza stimularea, dezvoltarea și valorificarea potențialului fiecărui copil.
Unele din principiile de bază ale organizării și functionării învătământului preșcolar sunt:
- principiul educației globale și individualizate care se referă la valorificarea întregului potențial al copiilor, a tuturor dimensiunilor personalității acestora.
- principiul asigurării integrale a drepturilor copilului care oferă șanse egale tuturor fara a se face interpretări conexe.
Un aspect foarte important il reprezintă valorificarea pozitivă a diferențelor, promovarea toleranței si echității în toate demersurile educative formale, informale și nonformale.
Câteva caracteristici ale copilului care are nevoie să fie ajutat pentru a-și valorifica potențialul:
➡ Obtine rezultate slabe la școală sau în alte situații în care este evaluat;
➡ Are o stimă de sine scazută;
➡ Se simte deseori trist și nemultumit, incapabil să-i multumească pe cei apropiati;
➡ Sensibil la critica altora ori la presiunea grupului social;
➡ Nu acceptă responsabilități;
➡ Pare plictisit deseori;
➡ Îi lipsește motivația pentru a-și îndrepta comportamentul;
➡ Rezultatele slabe au apărut fie brusc, fie au fost o constantă a evoluției copilului;
➡ Atunci când o anumită activitate îi trezește interesul, reuseste să obțină rezultate bune.
Creativitatea este fereastra larg deschisă ce-i dă imaginaţiei aripi şi puterea de a atinge înaltul, de a da viselor contur şi împlinire,dă culoare vieţii, aducând speranţă în priviri, alungă frica şi neîncrederea, lăsând locul curajului şi încrederii în sine. Să păstrăm această fereastră mereu deschisă pentru a primi mereu în suflet lumină , căldura şi prospeţime. Copilul repovesteşte poveştile, apoi, uneori poate desena sau creea anumite jocuri în care să folosească cele învăţate. Poveştile, ca activităţi organizate, au o valoare cognitivă, etică şi estetică, prin care se exercită o puternică înrâurire asupra întregii personalităţi a copiilor, se exersează vorbirea copiilor, se formează deprinderea de a vorbi independent, ceea ce contribuie la o exprimare corectă, coerentă, expresivă.